vrijdag 20 oktober 2017

Splinternieuw museum voor eigentijdse Afrikaanse kunst





Grootste kunstmuseum van Afrika


Bijna op het zuidelijkste puntje van Afrika, in Kaapstad, staat sinds kort het grootste kunstmuseum van dat continent. Het is een schokkende ervaring te wandelen door dit futuristische gebouw in een oude graansilo. Niet alleen door de fantastische wijze waarop een industriƫle silo is omgetoverd tot een kunstkathedraal. Maar ook door de inhoud van het getoonde. De slaventijd van dit continent komt soms gruwelijk dichtbij. Dat geldt evenzeer voor de bloedige interne oorlogen van de laatste decennia en de rol van zwarte dictators en geslaagde zakenlieden.



Het museum heet Zeitz MOCAA. MOCAA is de afkorting van Museum of Contemporary African Art. Er is uitsluitend werk van eigentijdse Afrikaanse kunstenaars te zien, ook van hen die over de wereld zijn uitgezwermd. Zeitz staat voor de Duitse zakenman Jochem Zeitz (van het sportmerk Puma) die zijn hele collectie Afrikaanse kunst als permanente bruikleen heeft geschonken. Die vormt het hart van de permanente expositie.

Dat het om een oude imposante graansilo gaat, zie je alleen aan de buitenkant nog. Binnen zijn de enorme betonnen opslagkokers schuin door midden gezaagd. Ze doen denken aan enorme orgelpijpen. De grote hal, die is uitgespaard, ademt daardoor de sfeer van een kathedraal. In het midden daarvan zweeft hoog boven het publiek een enorm zwart vogelmonster.



De slaventijd laat zich voelen in een simpel slavenregister dat de Zimbabwaanse Kudzanai Chiurai (1981) heeft geschilderd naar een origineel van bijna 200 jaar geleden. Slavinnen heten voor het gemak allemaal Lily of Martha. Het register houdt netjes bij of ze een of meerdere keren zijn gedeserteerd.



Ook de slavenbel van Sethembile Msezane (1991) uit Zuid-Afrika verwijst terug naar de slaventijd, de bel aan een gerafeld touw op de grond. Kaarsjes er achter.



De waaier van stalen houwelen doet denken aan de slavenarbeid waarvoor zwarten uit hun continent werden getransporteerd eeuwenlang. Door Europeanen en Arabieren. Het is een werk van Michele Mathison (1977) uit Zuid-Afrika.



Ook meer recente gruwelijkheden zijn te vinden in het werk van Kudzanai Chiurai uit Zimbabwe: een met hakmessen gedood en gemutileerd slachtoffer.



Of in de beeldengroep van Mary Sibande (1982) uit Zuid-Afrika. Een rode vrouwelijke ruiter te midden van soldaten en wilde dieren. Of de titel hoopgevend is bedoeld, mag iedereen zelf invullen: In the midst of chaos, there is opportunity



Arnold Verplancke

De foto bovenaan (vrouw met wasknijpers) is een werk van Zanele Muholi uit Zuid-Afrika (1972).



Geen opmerkingen: