zaterdag 6 december 2014

Zuinig op zijn


Rijke Roomsche Leven

Er leek de laatste decennia wel een taboe op te rusten, op het Rijke Roomsche Leven. Wees er toch zuinig op! Latere generaties zullen met ongeloof zien wat er allemaal is verdwenen uit het stadsbeeld als we nu niet zuinig zijn op de restanten.

Ik denk daar aan, als ik wandelend door Tilburg gelukkig nog overblijfselen van het oude aantref en ook vertalingen naar het heden. Het beeld van de drie ‘zusters’, naast de mooie Concertzaal van Tilburg is van dat laatste een goed voorbeeld. Ze komen zo uit het Moederhuis van de Zusters van Liefde aan de Oude Dijk.




Echt oude Tilburgers weten nog hoe religieuze zusters in de hoogtij van het Rijke Roomsche Leven in processie mee liepen.


Nu de Kersttijd nadert en de geboorte van Jezus van Nazareth centraal staat, trekt dit tegelplateau ook de aandacht: de Heilige Familie aan het werk. Moeder Maria kennelijk met een verstelwerkje op schoot, vader Jozef aan het werk als timmerman en zoon Jezus ook bezig in vaders werkplaats. Ongetwijfeld zullen Hij en zijn broers als jongens hebben moeten helpen.



De afbeelding is te vinden hoog aan de gevel van Huize Nazareth en doet me denken aan de kerstmarkt in Sevilla die nu ongetwijfeld weer in volle gang is in Zuid-Spanje. Op die kerstmarkt kun je beeldjes en beeldengroepen vinden in alle vormen en kleuren. Hele Romeinse legioenen, hordes Egyptenaren, maar ook bewegende beeldjes van onder anderen een zagende Jezus aan vaders werkbank.



Als ik even doorstap en langs de Heikese kerk loop, met links een verleidelijke rij kroegen, zie ik aan de gevel dit beeldje. Zijn dat niet de drie wijzen uit het Oosten, met hun geschenken, ook wel de Drie Koningen genoemd? Met boven hen de ster. Of ga ik nu te ver?

ARNOLD VERPLANCKE

Geen opmerkingen: