Byzantijnse lijdensmeditatie op Goede Vrijdag
Ze klonken heel mooi, de
kleurrijke meerstemmige byzantijnse gezangen op de avond van Goede Vrijdag. Voor
het eerst verzorgde het Tilburgs Byzantijns Koor een Lijdensmeditatie in de
sfeervolle en eeuwenoude Hasseltse Kapel. Het twintigkoppige koor zong de
weemoedige Vespers van Goede Vrijdag in het Kerk-slavisch, gebaseerd op de Zeven
Laatste Woorden die Jezus volgens de verschillende evangeliën zou hebben gesproken
aan het kruis.
Tussen de gezangen door droegen
enkele koorleden meditaties voor. Daarbij wisselden ze de woorden uit de bijbel af met korte actuele teksten
over bijvoorbeeld de oorlog en het lijden in Oekraïne, de bedreigingen voor het
milieu, het barre lot van vluchtelingen en de Coronapandemie. Tegen het einde
van de dienst konden de aanwezigen hun kaarsjes aansteken en plaatsen naast een
afbeelding van Jezus in het graf. Die was voor deze gelegenheid geplaatst op een
eerbiedige afstand vóór het Mariabeeld van de kapel , dat normaal alle aandacht
trekt.
Voor mij was deze Byzantijnse
koorzang een mooie afsluiting van een langgerekte Goede Week, die ook al was
begonnen met een werk gebaseerd op de Zeven Laatste Woorden, namelijk de
compositie van Joseph Haydn voor strijkkwartet: Die sieben Letzte Worte unseres
Erlösers am Kreuze. Het werd zondag 3 april uitgevoerd door het ADAM Quartet in
De Kazerne in Eindhoven.
Twee dagen later woonde ik in
het Muziekgebouw in Eindhoven de Matthäus Passion bij door de Nederlandse
Bachvereniging, onder leiding van violist Shunske Sato. Een gedegen
uitvoering met enkele extra accenten door de nieuwe dirigent. En nu op Goede
Vrijdag dus een afronding met meditaties.
Morgen op Stille Zaterdag behoren de kerkklokken te zwijgen en de muziek eveneens, als gelovigen beseffen dat Jezus in het graf ligt. Daarna volgt de opstanding met Pasen.
Wat mij betreft wordt
het dan ook weer tijd voor wat wereldser muziek, de opera Tosca bijvoorbeeld in
Amsterdam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten