Marie-Cécile Moerdijk trad op
in Westpoint
Ze mag dan bijna 93 zijn,
maar ze heeft nog niets van haar humor, spitsvondigheid, taalvirtuositeit en
uitstraling verloren. Vooral zestigplussers zullen haar kennen: Marie-Cécile
Moerdijk, de veelzijdige sopraan die zowel opera-aria’s zong als volksliedjes in misschien wel veertig
verschillende talen. Daarnaast publiceerde ze boeken vol persoonlijke gedichten
en prikkelende teksten.
Ze heeft lang in Leende een eigen huistheater gehad, waar busladingen vol Nederlanders uit alle windstreken plezierige uren doorbrachten. Rond 1970 zat ze in het populaire televisieprogramma Zo Vader, Zo Zoon. Nu woont ze al jaren in Mariëngaarde, het ruime Tilburgse pand waar veel oudere kunstenaars en artiesten zich thuis voelen.
Op uitnodiging van cabaretier
en tekstdichter Bart de Groof en Westpoint-bewoner Arnold Verplancke heeft
Marie-Cécile afgelopen zondag voor een groep van twintig genodigden een greep
gedaan in haar soms gevoelige dan weer komische gedichten. Ze wisselde die af
met herinneringen uit haar rijke leven die ze nog even enthousiast vertelde met
gebaren en grimassen alsof ze een halve
eeuw jonger was.
Haar bezoek aan de 43ste
verdieping van de Tilburgse wolkenkrabber ging overigens niet van een leien
dakje. De rolstoeltaxi die nodig was om haar van Mariëngaarde naar Westpoint te
brengen, bleek haar niet om de afgesproken 14 uur af te leveren, maar pas vijf
kwartier later. Door ongeduld van een chauffeur die niet wilde wachten tot ze
met de onmisbare rolstoel door de lange gangen naar buiten kwam en door nog
andere misverstanden.
Bart de Groof en Marie-Cécile in Westpoint.
Dat betekende dat
tekstdichter Bart de Groof, die eigenlijk als ‘sidekick’ naast haar zou
optreden, het eerste deel van het programma helemaal alleen voor zijn rekening
moest nemen. Als ervaren cabaretier pakte hij die rol enthousiast op, dit tot
groot plezier van de aanwezigen uit zowel Westpoint als andere delen van het
land. Hij reageerde alert op hen met veel humor en taalgrappen. ‘Woorddansen’,
noemde hij het zelf. Tegelijk herinnerde hij het publiek er graag aan dat zijn
eerste zaaloptreden in 1984 werd gerecenseerd door degene in wiens appartement
ze nu samen waren.
Toen na een korte pauze
Marie-Cécile zelf arriveerde, luisterde iedereen bijna anderhalf uur geboeid naar
haar gedichten en anekdotes; vol bewondering voor zoveel luciditeit en vitaliteit.
Haar unieke optreden werd op video vastgelegd door een uit Zuid-Amerika
afkomstige filmer, met wie de artieste nog een uitvoerig gesprek hield in het
Spaans. En toen iedereen naar huis was en zij weer op de rolstoeltaxi terug
wachtte, kwam er echt bij toeval een in Turkije geboren schrijfster langs in
Westpoint, Hulya Cigdem, die nietsvermoedend door Marie-Cécile werd getrakteerd
op een Turks volksliedje. Samen zongen ze een couplet, maar helaas de taxi
wachtte beneden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten